Erasmus+ projekta dalībnieki

Pēdējā projekta mobilitāte Spānijā

Lidzfinanse Erasmus progr logo small

Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas īstenotajā Erasmus + projektā “SEZAM, atveries! Dalīšanās ar entuziasmu, stāstiem un pasākumiem tūkstošgades Eiropā” no 6. līdz 13.maijam,  tobrīd, prom no drēgnajiem Latvijas laika apstākļiem, devāmies uz pēdējo projekta tikšanos Spānijā, Lojas pilsētā. Spānijā valdīja vasarīgs karstums un netipisks sausums, un tā, kalnainajā Lojā satikās gan jaunieši, gan skolotāji no Latvijas, Vācijas,  Francijas, Itālijas un Spānijas. Projekts, kurā tika attīstīta ārpusklases darba ideja skolā, tuvojās savam noslēgumam.

Tālāk par redzēto lai dalās paši dalībnieki:

1.un 2. diena

Anastasija: “Sestdien mēs visi savā lielajā pulkā (10 cilvēki!) devāmies uz lidostu, un pusdienās jau izlidojām no Rigas lidostas uz Malagu, Spānijā. Malagā mēs pirmās dienas vakarā un otrajā dienā paspējām daudz-nopeldējāmies, sapirkām suvenīrus, pagaršojām ēdienus un pieradām pie īstas vasaras! Ierodoties Lojā (Lohā), mūs jau gaidīja viesģimenes, kuras mūs uzņēma ļoti sirsnīgi, un atlikušo laiku es pavadīju atpūšoties.”

Elizaveta: “Malagā mums bija lieliska iespēja apskatīt dažādo arhitektūru  un vēl ko citu, kā, piemēram, dabu; mēs devāmies uz kalnu, apskatījām pilsētu no virsotnes, redzējām daudz dažādu interesantu augu, protams, arī bijām pie jūras, iepriekšējā dienā pat sanāca izpeldēties, ūdens bija lielisks!”

3. diena (8. maijs)

Danieliuss: “Rīts sākās viesģimenē un visi kopā ieturējām brokastis. Neskatoties uz to, ka bija diezgan agrs, mana viesmamma pamodās un uztaisīja mums brokastis. Pēc tam ar spāņu studentiem un pārējiem Erasmus+ studentiem no dažādām valstīm atbraucām uz Lojas skolu ar skolas autobusu:)

Skolā mums bija projekta atklāšanas sesija, kurā piedalījās vietējie skolēni un skolotāji. Daži skolēni veidoja muzikālu priekšnesumu - spēlēja vijoli un ģitāru, rādīja prezentāciju par vietējo dzīvi.

Pēc šīs aktivitātes mums bija iespēja nogaršot oriģinālās šī reģiona brokastis - specifisko un ļoti garšīgo Andalūzijas bulciņu ar šokolādi iekšā. Bija ļoti garšīgi! Pilsētiņā mēģinājām sameklēt kādus geo-slēpņus un pēc tam ēdām vietējā restorānā ar neticamiem skatiem :)

Dienas otrajā daļā apmeklējām Lojas mūzikas skolu un lieliski pavadījām laiku! Sākumā mācījāmies spēlēt un dziedāt flamenko mūziku, sitot plaukstas, sitot bungas un izmantojot vietējos instrumentus-kastaņetes! Noklausījāmies arī nelielu vietējo skolēnu sagatavotu koncertu – viņi dziedāja, dejoja, spēlēja čellu. Kā arī mūsu mūzikas vidusskolas direktors piedalījās koncertā - atskaņojot katras šīs Erasmus aktivitātes dalībvalsts nacionālās dziesmas - viņš uz klavierēm spēlēja spāņu, franču, itāļu, vācu un latviešu mūzikas improvizāciju, un tas bija ļoti iespaidīgi! Es nospēlēju vijoli un iepazīstināju ar latviešu tradicionālo mūziku. Pēc šīs aktivitātes mēs varējām kopā pacienāties ar saldējumu un svaigu ledus kafiju, devāmies uz vietējo parku, kur atpūtāmies, komunicējām un kopā spēlējām bumbu spēles. Tā bija lieliska diena! Vakarā mēs atgriezāmies mājās pie manas viesģimenes mazajā pilsētā Ventorros de San José un kopā paēdām lieliskas vakariņas - man bija iespēja nogaršot spāņu tortilju, komunicēt ar ģimeni. Mēģinājām pārvarēt valodas barjeru, izmantojot telefontulkotāju, un tā bija jauka pieredze, jo mums bija iespēja dalīties pozitīvajā attieksmē vienam pret otru. Mēģinot sazināties ārpus komforta zonas, mēs patiešām varam uzlabot savas valodas zināšanas, un tas ir lieliski! Jo galvenais ir vēlme mācīties valodu, pozitīva attieksme un komandas gars!”

Zane: “Pēcpusdienā, muzikāli iespaidoti, mēs devāmies uz nelielu parku, kur jautri uzspēlējām volejbola bumbu un jauki pavadījām laiku - atpūšoties. Vakarā, mani sagaidīja tipiskas spāņu vakariņas - pildītās kotletes ar šķiņķi un sieru.”

Karolīna: “Neliela ekskursija pa Moraimas skolu notika aizraujošā formātā, skanējot aplikācijā (Halo AR) dažādas klases un telpas, iegūstot jaunu informāciju telpu iekšā no bildēm vai citām lietām. Ne visiem bija iespēja lietot īpašu aplikāciju, tomēr tā ir papildus aktivitāte, kura man un citiem nekad nebija redzēta. Daudzi no mums bija pārsteigumā no tā, cik daudz iespēju bija skolā, kur visi var attīstīt savas spējas, par kurām es pat neaizdomājos, ka tās var iemācīties parastā vidusskolā. Ir daudz praktisku nodarbību, kas ļauj labāk apmācīt skolēnus.

4.diena (9.05), Elizaveta:

“Otrdiena, šajā dienā mēs apmeklējām skaisto pilsētu Granada, un arī tās pilsētas skaisto arhitektūru, dabas skaistumu, kā, piemēram, Alhambras pils kompleksu, kas man ļoti patika; pasakaini dabasskati no virsotnēm, visdažādākie rožu krūmi, arābu arhitektūra u.c.. Vēlāk mums bija dots brīvs laiks, ko mēs veltījām pastaigām pa pilsētu, izvēloties dažādus suvenīrus u.c.. Lieliski pavadīta Eiropas diena! Vakarā devāmies atpakaļ uz Loju, katrs savās mājās atpūsties.”

Darja: “Viss Alhambrā izskatījās ļoti maģiski, ejot pa vietām, kur neticēsi, ka to visu izdarījušas cilvēka rokas. Izstaigājām Granadas pilsētu, pamēģinājām nacionālo ēdienu paelju. Vēlāk devāmies uz baznīcu, kur klausījāmies skaistu priekšnesumu uz ērģelēm.”

Zane: “"Alhambra" - saldi virmuļošā rožu smarža, vijīgo vīnogu ogulāji, čalojošās ūdens strūklakas, smalki izrotātās sienas, krāšņi raibās mozaīkas un pa zariem lēkājošas vāverītes, tāds ir mana apmeklējuma iespaids. Netālu no pils atradās Granadas katedrāle, kuru mēs arī apskatījām. Ieejot galvenajā telpā, mani pārņēma neparasta miera, klusuma un  svētīguma sajūta, bet greznās kolonnas un skulptūras atveidoja gaišu paradīzes tēlu. Pēc tūrismu objektu apmeklējumiem, mēs iepirkāmies suvenīru veikalā un devāmies uz mājām. Vakariņās mani uzcienāja ar garšīgu un krēmīgu desertu Catalan, bet pēc valdzinošā garduma sekoja aizrautīgas diskusijas par latviešu un spāņu mūziku - dziesmām un dejām, tās stila iezīmēm un dažādību.”

5.diena (10.05), Elizaveta: “Trešdiena, manuprāt, interesantākā diena,  jo tā mums bija debašu diena, kad vajadzēja gatavoties debatēm par kādu tēmu. Vienai komandai bija jāpārstāv “vasara”, otrai komandai – “ziema” ar abiem gadalaikiem raksturīgo pozitīvo ieguvumu. Bija iespēja satikt pilsētas mēru; debates mums notika pilsētas domes plenārsēžu zālē. Jā, uzvarēja “ziema”! Šis gadalaiks tomēr tika aizstāvēts kā veselīgāks un interesantāks cilvēkam. Pēcpusdienā devāmies uz mājām, atpūtāmies, un atkal devāmies uz pilsētu nelielā pastaigā pa ievērojamākajām vietām. Vakaru mēs pavadījām kopā ar studentiem un devāmies uz restorānu, kur skatījāmies pa TV futbolu un runājāmies, ēdām.”

Karolīna: “Piedalījos arī savās pirmajās starptautiskajās debatēs. Man gribējās izmēğināt sevi kā vienu no grupas aizstāvjiem. Katrā grupā bija 5 cilvēki, kur viens ir pārstāvis, trīs cilvēki ir atspēkotāji, un vēl viens ir apkopotājs. Šajā dienā es praktizēju savas angļu valodas zināšanas, atbalstīju savu komandu, iepazinos un parunāju ar jaunajiem cilvēkiem no Francijas. Mana komanda neuzvarēja, tomēr es jautri pavadīju laiku. Mūsu komandai bija ļoti plaši argumenti, bet pretējai komandai bija aizraujošāka tematika. Tā bija laba pieredze, kura mācīja kaut ko paņemt no citiem.”

Zane: “Mēs gatavojāmies debatēm par tēmu "Ziema vai vasara?". Vispirms, mūsu mērķis bija iepazīties ar vērtēšanas sistēmu, sadalīt lomas un sagatavot saistošus argumentus pēc dotās tēmas. Debates norisinājās savdabīgā domes ēkā, greznā ministru zālē, kur tiek rīkotas nopietnas politiskas sapulces un konferences. Kad mūsu īslaicīgi krasās debates noslēdzās, par piedalīšanos mēs saņēmām mazas dāvaniņas - suvenīrus. Pusdienlaiku pavadījām mājās, izbaudot spāņu ierasto dienas rituma tradīciju – "siestu" – pēcpusdienas snaudienu.”

6.diena (11.05), Elizaveta:

“Ceturtdien agri no rīta mēs devāmies uz autobusu, un braucām uz kalnu El Torca, ceļā uz galamērķi mēs pavadījām ap kādu stundu. Mūs sadalīja divās grupās, katrai grupai savs gids; tad sākās mūsu kāpšana kalnā; kā par brīnumu, tas nebija ļoti grūti, bija interesanti, redzējām dažādus dzīvniekus, dažādus augus, un pasakainus dabasskatus.

Kad nokāpām lejā, bija pārtraukums, paēdām pusdienas, un braucām tālāk uz nākamo apskates objektu; protams, brauciens autobusā bija neaizmirstams, mēs klausījāmies un dziedājām visdažādāko mūziku, gan spāņu, gan angļu un citu, bija ļoti aizraujoši.

Nākamais mūsu objekts bija Antequera Dolmen Site, arī interesants objekts ar savu neparasto vēsturi. Tas bija UNESCO objekts- aizvēstures tempļi, kas orientēti uz debesu spīdekļiem, kalniem.”

Karīna: “Kalns, kurā uzkāpām, bija 2,3 kilometrus augsts. Diezgan augsts. Tā bija mana pirmā reize kalnā, un man tas neprātīgi patika, no augšas bija skaisti skati. Pēc aptuveni trīs stundu uzturēšanās mēs pusdienojām, runājāmies ar visiem. Tā bija gara diena, bet nav daudz ko stāstīt, jo patiesībā mēs kalnos pavadījām lielāko dienas daļu.”

Karolīna:  “Dažas stundas mēs devāmies pārgājienā ar jautro gidu Josè, kas stāstīja par izdzīvošanu šajos kalnos ar augu palīdzību. Arī radīja senus atradumus-fosilijas. Man patika, ka gids izturas ar mīlestību pret savu darbu, kas ir svarīgi; stāstīja aizraujošus faktus un dažādu informāciju. Viņš bija saprotošs un attiecās pret daudzām lietām ar humoru, tāpēc man un citiem jauniešiem bija vieglāk atrast kopējo valodu un uzticēties viņam.”

7.diena (12.05), Elizaveta: “Piektdiena, pēdējā visinteresantākā diena; to mēs vienkārši pavadījām skolā. Mums bija iespēja zīmēt uz skolas sienas ārā Erasmus un projekta simbolus, krāsošanas rezultāts bija ļoti brīnišķīgs. Mums notika nelielas dejas ar mūziku!  Zinātnes festivālā apskatījām dažādus eksperimentus; interesanti bija visi, bet mani pārsteidza eksperiments ar gurķi, kur studenti to spridzināja. Vēlāk mums bija iespēja paklausīties, kā dzied un improvizē sieviete, kurai ir patiesi talants ātri izdomāt kādu īsu dziesmu no kāda viena vārda, kuru viņai pasaka publika, tas bija apbrīnojami! Tālāk varēja pavērot, kā gatavo tradicionālo ēdienu paelju, pie tam tik lielā daudzumā (panna aptuveni 100 personām)! Tas bija interesanti, bet pats labākais bija to nogaršot. Vēlāk pēc pusdienām mums visiem tika izdoti sertifikāti par dalību Erasmus+ projektā, un beigās, protams, dejas...., un ar šo arī beidzās mūsu dienas skolā, dažiem pat nobira asaras, jo, tiešām, ir grūti atvadīties no tik jaukiem un draudzīgiem cilvēkiem. Šis bija mans pirmais, un, pagaidām, vislabākais projekts, kurā esmu piedalījusies!”

Zane: “Pusdienas norisinājās skolas pagalmā, pie milzīga, pašizveidota galda visu studentu un skolotāja klātbūtne. Ēdienkartē tika iekļauts: uzkodas, omlete ar kartupeļiem, dārzeņu salāti, slavenā spāņu "paelja" un dažādi tipa dzērieni. Ēšanas laikā visiem dalībniekiem tika iesniegti sertifikāti par piedalīšanos projektā.”

Karīna, par pēdējo lidojuma dienu: “Sestdiena, diena, kad mums bija jādodas atpakaļ uz Latviju. Man atkal bija ļoti skumji, atvadoties no savas ģimenes un pārējiem, kuri mūs pavadīja. Atvadījāmies no visiem un devāmies uz Malagu, uz lidostu, sagaidījām savu lidmašīnu un lidojām mājās. Kad ieradāmies Rīgā, ar nelielu autobusu devāmies uz Daugavpili. Tas ir viss... Tas bija jauks stāsts. Tas bija interesants, smieklīgs, brīžiem mazliet skumjš, bet galvenais - pamācošs. Tas palīdzēja mums sasniegt savus mērķus, lai arī kas notiktu. Un, pats svarīgākais, tā iemācīja mūs patiesi mīlēt, novērtēt un neatkāpties no iecerētā, sekot saviem sapņiem.”

Zane: “Pirms aizbraukšanas sekoja skumīgs atvadu brīdis, sirsnīgi vārdi, novēlējumi un turpretī jautrs lidojums uz Latviju. Lidostas gaitenī mēs sarīkojām mazu koncertu,  repertuārā bija dažādas pop dziesmas un mūsu programmas rozīnīte - Auga, auga rūžeņa. Ceļā mājup mūsu muzikālais noskaņojums neizzuda, neizsīka, bet pieņēmās spēkā, tāpēc lidojuma laikā vēl joprojām tapa muzikāli priekšnesumi. Ielidojot Latvijā, mēs sekojām Eurovision tiešraidei un tās rezultātiem. Ik pa brīdim daloties savos kopējos iespaidos par piedzīvojumu pilno braucienu.”

Tagad atlicis projekta noslēgums, izvērtējums, bet jau tagad ir skaidrs-neskatoties uz Covid-19 epidēmiju, īstu mobilitāšu aizvietošanu ar virtuālām un citām grūtībām, projekts ir izdevies! Visi dalībnieki atzina, ka tas bijis jaukākais piedzīvojums viņu dzīvē!  

Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas Erasmus+ programmas īstenoto projektu “SEZAM, atveries! Dalīšanās ar entuziasmu, stāstiem un pasākumiem tūkstošgades Eiropā” (Open SESAME! Sharing Enthusiasm, Stories and Actions in Millenials’ Europe) 2020-1-IT 2-KA229-079743_2) līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu.

Vairāk par projektu: https://opensesame-erasmus.weebly.com/

Informāciju sagatavoja un apkopoja metodiķe Evelīna Balode